Rugpijn

Hoe ontstaat rugpijn

Rugpijn is iets waar iedereen wel eens mee te maken krijgt. De pijn kan op verschillende plaatsen in de rug zitten.

De grootste risicofactoren van rugpijn zijn:

–          Zware objecten tillen

–          Regelmatig dezelfde beweging herhalen, zoals buigen en de romp draaien

–          Zwaar en fysiek werk

–          Langdurig werken in dezelfde werkhouding

–          Lichaamstrillingen

Lage rugpijn

Lage rugpijn is de meest voorkomende rugpijn bij rugpijnpatiënten. Zo’n 80% van de Nederlandse bevolking heeft er wel eens mee te maken gehad. De pijn zit hierbij onder in de rug en kan uitstralen naar de billen en de benen. De pijn van lage rugpijn kan plotseling ontstaan, maar kan ook geleidelijk opkomen. De rugpijn geeft een hevig en / of zeurend gevoel in de onderrug. Het is ook mogelijk dat de pijn bij bepaalde houding erg hevig zijn, hierbij kun je deze beweging niet tot nauwelijks maken.

Hoge rugpijn

Naast lage rugpijn is de pijn is de bovenrug een veel voorkomende klacht. Deze klacht gaat vaak samen met stijfheid en pijn. Deze pijn kan voorkomen in de nek, borst of rug gedeelte.

Zwangerschap

Rugpijn is een klacht die veel voorkomt bij zwangere vrouwen. Dit kan rond de 20steweek van de zwangerschap zijn. De hormonen zorgen voor teveel ruimte tussen de gewrichten waardoor er rugpijn kan ontstaan.

Voorkomen

Er zijn verschillende manieren om rugpijn te voorkomen. Een belangrijk punt hierin is het ontwikkelen van de rompspieren. Je kan dit doen door  bijvoorbeeld te zwemmen, wandelen of fietsen. Tijdens deze oefeningen span je ook je rugspieren aan waardoor je een steviger rug krijgt. Naast de rugspieren en de romp is het verstandig om de buikspieren te trainen. De buikspieren spelen namelijk een grote rol in de stabiliteit van de romp